Instruktør: Andrew StantonDerek TsangJeremy PodeswaMinkie Spiro,
Medvirkende: Jess HongEiza GonzálezBenedict Wong,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 11.04.2024

ET FESTFYRVÆRKERI AF IDEER

Umiddelbart lyder plottet som noget, der er set 100 gange før. Men lad dig ikke narre. Serien begynder måske lidt langsomt – men bare vent, der er mange ting, der accelererer.

De to skabere bag Game of Thrones er klar med en ny serie – denne gang ikke middelalder, men nutids-science fiction.

Det er voldsomt svært at anmelde denne serie uden at afsløre for meget – hvilket vil være synd, da man gang på gang overraskes over nye udviklinger i de forskellige spor. For en gangs skyld er der nemlig tale om en serie om aliens og den slags, der finder på helt nye og geniale ting. Dette gælder både de fremmede væsner og de jordiske menneskers reaktioner og strategier. Samtidig er der tid til i de langsomme passager at udvikle relationerne mellem hovedpersonerne på et niveau, der faktisk kunne bære serien alene.

Videnskabskvinder og venner
To af hovedpersonerne har (udover at være venner) det til fælles, at de er nogle af de ypperste indenfor hver deres gren af videnskaben: Jin Cheng (Jess Hong) er specialist i himmellegemer og raketter, mens Auggie Salazar (Eiza González) er ekspert i nanoteknik. I gruppen af hovedpersoner er også en rig playboy, en kræftsyg videnskabsmand, en ret chilled ven til de andre – og så en slags politimand: Da Shi (Benedict Wong). Men det er de to kvinder, der i et samspil og modspil arbejder med verdens efterhånden største problem: hvad gør vi ved det faktum, at en fremmed og lige nu total overlegen teknologisk magt, kommer om 400 år og overtager jorden?

Tro og videnskab
Et gennemgående tema er virkelighedsopfattelsen – hvad skal man tro på? På rigtig mange spændende måder bliver dette emne belyst. I begyndelsen tror de færreste mennesker på det med de fremmede – og en leder af den lille kult, der tror, bliver arresteret (på grund af en del dødsfald). Der udspiller sig nogle spændende samtaler mellem hende (jo, der er en overvægt af kvinder i de ledende roller) og Da Shi. På mange måder kan det minde om den generelle samtale mellem religiøst overbeviste og ikke-troende. Det spændende her er så, at kort efter samtalen bliver alle forudsætningerne vendt på hovedet.

Er vi noget værd?
Er menneskeheden i stand til at klare sig selv – eller har vi brug for hjælp udefra? Hele balladen begynder faktisk med at en videnskabskvinde skriver til de fremmede: "Vi kan ikke frelse os selv – kom og frels os!" At de fremmede så ved nærmere kontakt med os finder ud af vores lave moralske standard og betegner os som skadedyr, der skal udryddes, er jo også interessant ... I forsøget på at redde os fra de fremmede "frelsere" forenes noget af menneskeheden under ledelse af en mand, hvis handlekraft overstiger hans moralske standard. Går kvinderne med på det - eller? Og hvad gør den chillede ven, da han pludselig udnævnes til at være en af verdens tre frelsere?

Kærlighed og kræft
Ind i alt dette er der også kærlighed på forskellige niveauer. Der er en døende kræftsyg og dennes tanker og følelser og relationer til de andre. Relationerne mellem hovedpersonerne udfoldes på flere niveauer langsomt, men reelt og spændende hele vejen gennem serien.

Teknik for alle pengene
Til sidst skal nævnes de mange tekniske nyskabelser, der foregiver at være baseret på reel avanceret fremtidsteknologi, men mere ligner magi. I hvert fald er der på alle niveauer tale om fortryllende scener, der i sig selv er en stor nydelse. Så der er rigtig mange grunde til at glæde sig over denne stjernestrålende nyskabelse i en genre af serier, der indeholder alt for mange plagiater og gammelkendte plots og figurer.

PS: Du finder med tiden ud af, hvorfor serien hedder det, den gør.

Kan ses på Netflix.

Bedømmelse: 6.0 af 6. 2 stemme(r).